Kaksikielisyydestä

Uutisia Hollannista/ Belgiasta

Valvojat: katariina2, zajenni

Kaksikielisyydestä

ViestiKirjoittaja Karpalo » Ke Maalis 08, 2006 7:06 pm

AD-lehdessä oli 20.2.2006 artikkeli kaksikielisyydestä - valitettavasti täynnä harhaluuloja ja väärää tietoa. :evil:

Artikkelin mukaan lapsen kielitaidon kehitykselle parasta olisi opettaa ensin yksi kieli hyvin (hollanti siis tietenkin) ja toinen kieli vasta neljävuotiaasta lähtien. Täyttä soopaa - lukekaa myös Groningenin Suomi-koulun sekä Groningenin yliopiston asiantuntevat vastineet täältä:

http://www.ad.nl/diagnose/article163554 ... ll#reactie
Karpalo

Kaksikielisyys

ViestiKirjoittaja trolli » To Maalis 09, 2006 4:14 pm

Hei,
Ei tuo artikkeli (tutkimus) pida ollenkaan paikkaansa.
Lasten kielten oppiminen on aivan erilaista kuin aikuisten, eivat he sita opi vaan omaksuvat...he imevat sen sisaan niinkuin sieni, vaikka alussa saattaa samassa lauseessa olla kolmeakin eri kielta. Ajan mittaan he oppivat erottamaan ne toisistaan.
Omat lapseni syntyivat ja kasvoivat teini-ikaan saakka Keski-Euroopassa saksankielisella alueella, sen jalkeen muutettiin Suomeen, missa he kavivat yla-asteen ja lukion. Kaksikielisyys on heille valtava paaoma ja motivaatio opiskeluun.
Usein tuollaisten tutkimusten taustalla ei ole minkaanlaista henkilokohtaista kokemusta asiasta, vaan ne on tehty joko pelkan teorian tai muutaman esimerkin avulla.
Joten, groetjes vaan to everybody und alles Gute :)
trolli

ViestiKirjoittaja Birchie » To Maalis 09, 2006 4:29 pm

Itselläni ei ole lapsia joten omasta kokemuksesta en puhu, mutta asuttuani Ruotsissa 21 vuotta aikuisiällä ehti hankkia paljon ystäviä jotka taas hankkivat lapsia... Esim suomalainen äiti iranilainen isä kotikielenä ruotsi, suomalainen äiti saksalainen isä kotikielenä ruotsi. Ensiksi mainitussa tapauksessa äiti puhui pojilleen suomea ja he olivat myös suomalaisessa päiväkodissa/koulussa, isä puhui persiaa ja yhteisenä koti ja yhteiskuntakielenä ruotsi. Ruotsin kieltä tietysti kuulivat kun ystävät ja tuttavat kummankin vanhemman kanssa puhuakseen puhuivat ruotsia. Pojat pärjäävät kaikilla kolmella kielellä yhtä upeasti, juuri sen ansiosta että vanhemmat vaativat vastaukset samalla kielellä kuin kysymyksetkin oli asetettu. Pojat osasivat automaattisesti myös vaihtaa kieltä jo pienenä riippuen siitä kumman vanhemman ystävien kanssa puhuivat.
Toisessa tapauksessa taas äiti sekä isä puhuivat tyttärellensä vain ruotsia sillä seurauksella että ruotsin kieli muuttui vasta koulun alkamisen jälkeen ns. kunnon ruotsiksi (he mokomat puhuivat omia kieliään vain omien ystäviensä kanssa) ja tyttö valittaa vieläkin menettämäänsä 2 ns omaa kieltään joita ei ymmärrä, sanoo että olisi ollut valttia työelämässä!
Ystäväni joka on esikoulunopettaja monikielisessä päiväkodissa Tukholmassa painottaa nimenomaan sitä että lapsille pitää puhua vanhempien kumpaakin kieltä jo syntymästä asti, muuten heidän kielikykynsä ei edisty. Tietysti lapsi oppii uusia kieliä helpommin kuin aikuinen mutta stressiä aiheuttaa yhtäkkiä nelivuotiaalle uuden kielen perheeseen sopeuttaminen. Tällöin se ensimmäiseksi opittu kieli jää vahvimmaksi kieleksi.
Eli kyllä taitaa tuo tutkimus olla tilaustyönä tehty jonkun henkilön puolesta joka haluaa oman äänensä kuuluville... kenties väärällä kielellä :lol:
Pahinta kai on jos oppii kielet vaan silleen puolihuolimattomasti, käy vielä niinkuin tuttavalleni joskus... aloitti englanniksi jatkoi ruotsiksi ja lopetti suomeksi eikä osannut sitten koko lausetta kääntää vain yhdelle kielelle!
Birchie

ViestiKirjoittaja tzt » Ma Maalis 13, 2006 7:45 pm

Telkkarissa oli jonkin aikaa sitten jotain rotterdamilaisia paikallispoliitikkoja tms., jotka keskustelivat vieraista kielistä. Olivat sitä mieltä, että maahanmuuttajien pitäisi kotonaankin puhua keskenään vain hollantia, vaikka se huonosti sujuisikin, koska muuten eivät integroidu kunnolla! Kyllä meillä ainakin jäisi keskustelu hieman yksinkertaiseksi, jos nyt puolen vuoden asumisen jälkeen yritettäisiin hollannilla kotona. :shock: :D
tzt

ViestiKirjoittaja Vieras » La Maalis 18, 2006 12:44 am

moi,
olemme asuneet Hollannissa jo vuosia ja kotikielenä on ja pysyy Suomi.
Tosin se on omaa hollannin kielen oppimistani jarruttannut huomattavasti, mutta silti.
Sopeutumiseeni asia ei ole vaikuttannut tippaakaan.

suomiplikka :wink:
Vieras

ViestiKirjoittaja alat » Ti Maalis 28, 2006 10:43 pm

Täällä meidän seudulla on paljon marokkolaisia, jotka puhuvat hollantia lapsilleen. Usein kadulla/ulkona he puhuvat hollantia ja sisällä kotonansa omaa kieltänsä. Se on integroitumista, mutta onko se selvää/johdonmukaista lapselle....

Meillekin (minä + hollantilainen mies) "peuterspeelzaalissa" sanottiin että on ensin parempi puhua kotona vain yhtä kieltä! Aivan järkyttävää!
Siinäkin on varmasti eroa onko vanhemmat samaa kieltä puhuvia vai ei....

Minä olen niin itsepäinen että puhun suomea kaupassa ja kotona. Saamme usein huomiota negatiivisella tavalla, mutta en välitä siitä enää.

Minusta lapselle pitää puhua sitä omaa kieltä mitä itse parhaiten osaa eli äidinkieltä ja kaikki tunneilmaisutkin sujuvat parhaiten omalla kielellä.
Jos et osaa täydellisesti 'vierasta kieltä', miksi opettaa sitä lapselle. Ja harva osaa vierasta kieltä täydellisesti...

Tosi hienoa että lapset oppivat näin vaikeaa kieltä kuin suomi. Olen aina ylpeä siitä.
alat

ViestiKirjoittaja Karpalo » Ke Maalis 29, 2006 10:29 am

Joo, pysykää kaikki vaan lujina ja jatkakaa suomen puhumista, vaikka lapset alkaisivatkin jossain vaiheessa vastailla hollanniksi ja vaikka opettajat ja kälyt ihmettelisivät... Jos siteitä Suomeen on ja sukulaisia siellä, niin kyllä lapset viimeistään teini-iän ylitettyään ovat iloisia siitä, että osaavat suomea. Ja ajatelkaapa, miten ikävää olisi, jos isovanhemmat Suomessa eivät pystyisi puhumaan mitään lastenlastensa kanssa.

Alkuperäisessä viestissä kerroin siitä tyhmästä AD:n artikkelista, johon myös me Groningenin Suomi-koulun opet ja äidit kirjoitimme vastineen. Artikkelin kirjoittaja vastasi meille suunnilleen näin: lapsella on oikeus valita itse, mitä kieltä hänelle puhutaan. Eli ensimmäiset 4 vuotta pitää puhua vain ympäristön kieltä, ja sen jälkeen voi alkaa opettaa toista kieltä, jos lapsi haluaa. Eikö ole aika soopaa! Ihan niin kuin 4-vuotias osaisi arvioida, haluaako hän oppia suomea! Ei varmaan halua, jos ei ole ikinä sitä tarvinnut. 4-vuotiaana on oikeastaan jo liian myöhäistä aloittaa toisen äidinkielen opettelu, ellei sitten muuta täysin suomenkieliseen ympäristöön.

Olen muuten törmännyt muutamiin umpihollantilaisiin perheisiin, joissa toinen vanhemmista puhuu lasten kanssa englantia! Sepä vasta omituista onkin. Tietysti lapset oppivat heti jonkin verran maailmankieltä, mutta eivät missään tapauksessa natiivitasoisesti. En kyllä ymmärrä sellaisia äitejä. Minusta tuntuisi tosi teennäiseltä komentaa lapsia jollain muulla kuin omalla äidinkielellä, sillä se on kieli, jolla riitely onnistuu parhaiten ja sydämestä! :P
Karpalo

ViestiKirjoittaja tzt » Ke Maalis 29, 2006 6:06 pm

alat kirjoitti:Minä olen niin itsepäinen että puhun suomea kaupassa ja kotona. Saamme usein huomiota negatiivisella tavalla, mutta en välitä siitä enää.

Saanko kysyä, millaista negatiivista huomiota olette saaneet? Mulle on kerran tullut joku setä sanomaan Rotterdamissa, että "In Nederland spreken we Nederlands", mutta muuta en ole ehtinyt kokemaan. Jäin hölmistyneenä tuijottamaan, ja kaikki nokkelat vastaukset tulivat mieleen vasta myöhemmin.
tzt

ViestiKirjoittaja alat » La Huhti 01, 2006 12:55 am

Kassajonossa mulkoillaan ja tuijotetaan, kun puhun suomea lapselle. Silloin tällöin saan kommentin; Parempi puhua hollantia, jos Hollannissa asutte.
Asumme pienessä kaupungissa Randstadissa. Ihmiset ovat yllättävän "sisäänlämpiävää" porukkaa(Mitä meistä suomalaisista usein kuulee sanottavan...)
Asukkaista osa on ns."zwartekousen'-väkeä. Eli he käyvät sunnuntaisin kirkossa pyhävaatteet päällä, naisilla on aina pitkät hameet ja nutturatukka...jne. He ovat usein rauhallisia ja ihan mukavia,kun oppii vain tuntemaan.
Toinen osa alueen väestä on taas brutaaleja ja tietävät aina paremmin...

Kaikkea ei voi yleistää, mutta kaupungeissa voi olla eroja..
Aikaisemmin asuimme yhtä suuressa kaupungissa, mutta meininki oli toinen. Siellä ventovieraallekin sanottiin 'päivää' ja ihmiset olivat kiinnostuneita Suomesta, vaikka puhuin huonompaa hollantia. Eli olivat yleisesti ottaen ystävällisempiä.

Nykyisessä kaupungissa alussa tervehdin vastaantulevalle pariskunnalle ja he jäivät tuijottamaan minua kuin olisin avaruudesta pudonnut.

Ja mikä stressi ihmisillä on lauantaisin kaupassa/kaupungilla!!! Pitää mennä paikasta paikkaan ja ihmisiä on aivan liikaa!
Tapellaan parkkipaikasta, tönitään ja ollaan erittäin pahalla päällä! Kaupan kärryllä ei pääse mihinkään suuntaan, kun niitä on joka paikassa.

Viimeksikin eräs vanhempi täti vei nenän edestä autopaikan, kurvasi sekunnissa toiselta suunnalta ja autojen välissä oli ehkä noin 10 cm. Kaiken lisäksi naureskeli mulle. Ajattelin "Ahaa, täällä on tällainen tapa" ja kurvasin nopeasti seuraavalle vapaalle paikalle, mutta eräs toinen täti oli myös sen keksinyt. Voi kamala minkä huudon/kiroukset sain perääni...
Heti aamusta tulin minäkin huonolle tuulelle ja päätin että viikolla on aina asiat hoidettava.
alat

ViestiKirjoittaja trolli1 » To Huhti 13, 2006 4:19 pm

Mielenkiintoista lukea artikkeleita toisten kokemuksista tassa maassa. Kun nyt keskustellaan naista kulttuurieroista, niin mieleeni tuli pari asiaa, jotka hammastytti minua, kun tulin tanne puolisen vuotta sitten asumaan.
Ensiksikin vahan ihmetyttaa hollantilainen antiauktoriteettinen tapa kasvattaa lapsia (ja koiria)...tai olla kasvattamatta.
Toisaalta aika jannaa, etta monet lapset teitittelevat vanhempiaan. Kuulostaa oudolta (ainakin minun korvissani), kun kolmekymppinen mies keskustelee vanhempiensa kanssa te-muodossa.
Olisi mukava kuulla, mita taalla pitempaan asuneet ajattelevat naista asioista...
Mukavaa paasiaista kaikille!
trolli1

ViestiKirjoittaja Seija » Su Huhti 30, 2006 2:26 am

Moi,

ihanaa, että muutkin ovat laittaneet muutamia "outoja" tapoja merkille :wink:
Se teitittely on kai siitä vähän kiinni missä päin Hollantia asuu. Itse asun tavan körtti :lol: kylässä kuten Alat ja täällä teititellään vanhempia. Sillä osoitetaan kuulemma kunnioitusta :roll:
Samoin ulkomaalaisia kohtaan ollaan aika nyrpeitä ja todellakin saan murhaavia katseita kun puhun lasteni kanssa suomea!
Seija

ViestiKirjoittaja minnie » Pe Kesä 16, 2006 7:09 pm

Kavin tuossa uuden etosissa avajais paivana ja oli joku tuote esittelija siella ja rupes hopottaan hollantia, siihen tavan mukaan vastasin "I dont speak dutch" hyva ettei se akka paalle kaynyt sanoen "oh YOU dont speak dutch?!?!?!" mieskin sanoi etta jessus mika ihminen.

ihan oikeesti semmosen puolen minuutin ajan luulin etta kay paalle just, ja liuettiin siit paikalta sitten.
minnie

ViestiKirjoittaja venera » Ke Heinä 04, 2007 5:38 pm

Meillä sovittiin jo etukäteen että vauvelin kanssa kumpikin puhuu omaa kieltään, tosin sitä sekoittaa englanti, jota me puhutaan keskenämme.

Olen nyt muutamia kertoja käynyt hollannissa sen eri osissa ollaan vietetty aikaa lomaillen ja miehen sukulaisia ja tuttuja tapaillen. Kerralla ollaan ainakin pari viikkoa. Joukkoon on mahtunut pieniä ja isoja paikkoja mutta toistaiseksi minua on kohdeltu ihan mukavasti joka paikassa. Toisaalta olen usein omissa ajatuksissa ja näytän silloin kuulemma vähän töykeältä, lisäksi ajatuksissni saatan vaan röyhkeästi ohitella ihmisiä vaikka kassajonossa ja hymyillä päälle nätisti...ehkä mulla onkin sitten tuota hollantilaisverta eksynyt suoniin jossain kohtaa sukupuuta...Englantia ihmiset yleensä puhuu mulle jos puhuu ja joskus sattuu noita jotka ei suostu solkottamaan kuin sitä hollantia niin otan sitten saman asenteen ja huuli pyöreenä kyselen mieheltä että mitä se sano että eikö se osaa englantia ja katson päälle silleen aika ymmärtäväisesti että voi sua parkaa kun et oo mitään ekoulussa varmaan oppinut :lol: No joo onhan se törkeetä. Toisaalta nyt kun on tuo vauveli aina mukana niin ihmiset on aina iloisia ja mukavia meille!

Mulle kävi joku aika sitten stokkalla hassu juttu kun olin siellä 6. kerroksessa lamppuja tsiikailemassa ja Anna jäi vaunuineen parin metrin päähän. Siihen tuli pari tanttaa jotka nauroi niin että vesi tuli silmistä ja solkottivat jotain ja katselivat Annaa. Menin lähemmäs ja toinen sanoi että she is like a popi...mä mietein että mikä ihmeen popi että niinkuin koiranpentu vai :roll: tädit siihen sitten jotain lisäsi todella huonolla englannilla ja sanoivat minulle loppuun että sori jos he tuntuvat vähän kreiseiltä mutta he tulevat hollannista ja minulla on niin nätti tyttö että heidän täytyi oikein katsoa että onko se oikea vai "popi" naureskelin vaan ja aattelin että justjust hollannista...ja mies sitten selitti mulle illemmalla että se popi on nukke...(no en kyllä tiedä miten kirjoitetaan) sEuraavana päivänä eksyin pikkuhuopiksen mäkkäriin ja siellä oli iso ryhmä nuoria miehiä ja naisia menossa ilmeisesti nuuksioon ja kun me vauvelin kanssa mentiin sisälle niin se koko ryhmä ryntäsi annan luo ja teki hassuja naamoja jne...yks vähän rauhallisempi sitten selitti että me hollantilaiset ollaan vähän kreisejä...no joo se tuli todistettua pariinkin otteeseen ja välillä kun tuon miehen tekemisiä katselee niin ei voi muuta sanoa... :wink:
venera

Paluu Uutiset